Likovne tehnike

Основне и изведене боје

— Autor jelenajasic @ 14:42
Боја је реакција фотосензибилних чуњева у нашем оку на спољни надражај у облику светлосног зрака. Уласком у око ваздух се прелама као у призми и расипа у спектар. Док су све боје спектра уједињене, зрак је бели - зато белу називамо безбојном, необојеном или ахроматском. Црна и сива су такође акроматске.
  Спектар (лат. Spectrum- дух, приказ) открио је Исак Њутн 1676. Преламањем беле светлости у тространој призми, видео је да су у њему скривене све постојеће боје. Бескрајан низ преплављених боја чини га коначним разликовањем седам различитих боја: црвене, наранџасте, жуте, зелене, цијан (светло плаве), индиго (тамно плаве) и љубичасте. Број седам узео је из корелативних (и езотеричних) разлога - како би седам боја одговарало седам нота у музичкој скали.
   Боја је перцепција одређеног опсега фреквенција (вибрација) од 400 до 800 трилиона Hz. Пре црвене боје постоји невидљиви инфрацрвени, а после љубичасте невидљиви ултраљубичасти. Боја коју видимо да није у спектру је магента (љубичаста); то је интерференција (преклапање) таласа.
  Деци кажемо да спектар има шест боја; наиме три основна и три секундарна. Из искуства са пигментима знамо да се све боје могу добити мешањем само три боје, које зато називамо основним, примарним или бојама првог реда. To су:
- Црвена
- Жута
- Плава

 

=

 

+

 

 

=

 

+

 

 

=

 

+

 

Њиховим мешањем добијамо изведене, секундарне или боје другог реда:
- зелена -------------- плава + жута
- наранџаста ------- црвена + жута
- љубичаста ---------- плава + црвена
Даље, мешањем једне примарне и једне секундарне боје настају терцијарне боје или боје трећег реда. То су на пример црвено-наранџаста или наранџасто-црвена.
Графички можемо од основних боја направити малу пирамиду.
 
Затим му додамо секундарне боје.
Коначно, око свих шест боја описујемо круг који је заправо спектар.
 
 

Основне и изведене боје

— Autor jelenajasic @ 23:28

ОПШТИ ПОДАЦИ:

 

Предшколска установа:

Дечји вртић „Пионир“

Узрасна група:

Старија група

Број деце:

32

Радни простор:

Радна соба

Васпитачи:

 

Датум и време:

21.03.2016

Време трајања:

10:20-10:50

 

 

МЕТОДИЧКИ ПОДАЦИ:

 

Врста активности:

Усмерена активност

Тип активности:

Обрада нових садржаја

Тема активности:

У пролеће чуда свуда

Јединица активности:

Шарена ливада

 

ВАСПИТНО-ОБРАЗОВНИ ЗАДАЦИ:

 

Образовни задаци:

 

Усвајање и проширивање знања о ливади, њеној боји и изгледу, ликовним прoменама на ливади. Уочавање и препознавање боја Проширити знања о пролећном цвећу и бојама које нас подсећају на пролеће. Уочити и препознати  карактеристике цвета путем луткарске представе.

 

Функционални задаци:

 

Развијање способности слушања, развијање ликовне пажње и визуелни доживљај деце путем ликовне перцепције и демонстрације..Оспособљавање деце да именују биљке у пролеће.

Развити деци естетску и ликовну креативност путем ликовне технике сликања. Подстицање деце у исказивању ликовних жеља.

 

Васпитни задаци:

Развити деци интересовање за боје и мешање боја. Развити деци заинтересованост за рад са ликовним техникама. Подстицање деце на запажање и уочавање ликовних промена у природи.

МЕТОДЕ РАДА:

Метода сценског рада, метода разговора,

метода демострације,

метода практичног рада.

ОБЛИЦИ РАДА:

Фронтални и индивидуални облик рада

СРЕДСТВА РАДА:

Сценске лутке, мапа ума,

Ликовна техника:

Сликање

Материјали:

Луткице, слике, блокови, темпере и четкице за сликање

Корелација са другим васпитно-образовним областима:

Методика развоја говора

Методика упознавања околине

Методика музичког васпитања

Литература:

 

 

 

ТОК АКТИВНОСТИ:

Уводни део:

 

 

 

 

Представљам се деци и говорим им да сам припремила једну представу, говорим деци да ме пажљиво гледају и слушају, јер ћемо касније разговарати о њој.

Представа се зове „Шарена ливада” (Прилог 1.)

Главни део:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Први део: Постављам деци питања која се тичу ликовне представе:

 

-        О  чему се говори у ликовној представи? (О шареној ливади)

-        Које се биљке помињу у представи? (висибаба, љубичица, маслачак, црвена лала..)

-        Које је боје висибаба?(бела)

-        Које је боје љубичица?(љубичаста)

-        Које је боје маслачак?(жута)

-        Које је боје лала?(црвена)

 

Други део: Припремила сам за децу хамер (Прилог 2), са основним бојама (црвена, жута, плава), и са изведеним бојама (љубичаста, наранџаста, зелена) које настају када преклопим две основне боје(прилог 3).

Затим, питам децу:

-Коју бисмо боју добили ако бисмо помешали црвену и плаву боју? (љубичасту)

-Шта је у природи љубичасто а чули смо у представи?(љубичица)

-Коју бисмо боју добили ако бисмо помешали плаву и жуту? (зелена)

-Ако бисмо помешали жуту и црвену боју , коју бисмо боју добили? (наранџаста)

 

Деца затим излазе и извлаче из кутије слику (Прилог 4), коју у зависности која боја преовлађује на њој каче на мапу ума поред одговарајуће боје.

 

Трећи део:

Говорим деци да се врате на своја места. Деца седе за својим столовима. Говорим им да ћемо сада да се играмо бојама. Дајем упутства деци да треба да насликају природу, ливаду,  небо, цвеће,..али имају само три боје, основне (црвена, жута, плава), а њихов је задатак да мешањем боја добију изведене боје (љубичаста, зелена, наранџаста), у зависности од тога која им је боја потребна. На крају ћемо од њихових радова направити нашу шарену ливаду. У позадини  се чује музика (Вивалди, Пролеће)

Завршни део:

Естетска анализа радова.Све радове гледамо и питам децу:

-Чији им се рад највише допада?

-Зашто?

- Које боје највише видите на ливади?

-Која је разлика између радова(бирамо два рада и упоређујемо их).

 

Коментаришемо радове и боје које су деца користила. На крају похваљујем децу, захваљујем се на сарадњи и  одјављујем активност.


Powered by blog.rs